هنر برنامه نویسی با پایتون ، بخش ششم : آشنایی با دستور range ، عملگرهای عضویت ، تبدیل نوع و گرفتن ورودی از کاربر

یک دنباله عددی ، رشته ای از اعداد است که در آن  هر عدد با افزودن یک عدد ثابت مخالف با صفر به عدد پیش از خود بدست می آید. برای نمونه رشته اعداد 3, 6, 9, 12, 15  یک دنباله عددی است که با عدد 3 آغاز شده و با گامهای افزایشی 3 واحدی رشد کرده است. یعنی هر عدد با افزودن عدد 3 به عدد قبلی بدست آمده است. آخرین عدد این دنباله یعنی عددی که دنباله در آن پایان یافته است. عدد 15 است. در زبان برنامه نویسی پایتون ، برای ساخت دنباله ای از اعداد دلخواه از دستور range() استفاده می شود. واژه درست تر برای اشاره به این دستور ، تابع range()  است که پیش از آشنایی با مفهوم تابع در زبان های برنامه نویسی ما همچنان از واژه دستور استفاده خواهیم کرد. 

ادامه مطلب ...

هنر برنامه نویسی با پایتون ، بخش پنجم : تصمیم گیری و هدایت جریان برنامه

به عنوان یک برنامه نویس تنها زمانی به ارزش عملگرهای منطقی و مقایسه ای پی خواهید برد که با مفهوم هدایت جریان برنامه یا همان تصمیم گیری در زبانهای برنامه نویسی آشنا شوید. چیزی که موضوع اصلی این فصل است.

تصمیم گیری مفهومی آشنا و پرکاربرد در زندگی شخصی و کاری هر فرد است. و همه ما در لحظه لحظه زندگی خود ناچار به تصمیم گیری و اقدام بر اساس آن هستیم. برای نمونه مدیر کسب و کاری که با توجه به شرایط بازار، دستور پایان دادن به تولید یک محصول قدیمی را می دهد و یا بانوی خانه داری که نوع غذای ناهار خانواده را انتخاب می کند تا کارمندی که مسیر رانندگی تا اداره را با توجه شرایطی چون زمان باقی مانده به ساعت شروع کار، خلوتی خیابانها و ... انتخاب می کند ، همگی در حال تصمیم گیری هستند. هرچند که ممکن است شیوه و سطح تصمیم گیری هر یک از ما با دیگری متفاوت باشد اما بسیاری از تصمیماتی که در دنیای شخصی و یا حتی سازمانی گرفته می شوند را می توان بر مبنای اصل انتخاب بر اساس شرایط تفسیر کرد. به بیان ساده تر فرد تصمیم گیرنده شرایطی را بررسی می کند و در صورت برقراری آن شرایط رفتاری را انتخاب می کند.

ادامه مطلب ...

هنر برنامه نویسی با پایتون ، بخش چهارم : عملگرها

از دوران خوش مدرسه  یاد گیری اعمال ریاضی جمع ، تفریق ، ضرب و تقسیم را به یاد دارید ؟  تکلیف سخت حفظ جدول ضرب همراه با  قدم زدن در میان برف های سفید و انبوهی که دریک روز سرد زمستانی و در زیر پرتوهای زرین آفتاب در حیاط مدرسه دامن گسترانیده  بود را به یاد می آورید؟ چه رویاهای شیرین دوران مدرسه را به یاد داشته باشید و چه از یاد برده باشید نیک می دانید که در درس ریاضی ، ضرب عملیاتی است که با نماد یا علامت × نمایش داده می شود و عددی که در سمت راست آن قرار دارد (عملوند راست )را به تعداد عدد قرار گرفته در سمت چپ نماد (عملوند چپ ) با هم جمع می کند. برای مثال ضرب 12×3  که عملوند راست آن 12 و عملوند چپ آن 3 است یعنی :   12+12+12 پس حاصل 12×3  برابر است با  36 با این تعریف مفهوم دو عبارت ریاضی 12×3  و 3×12 متفاوت از یکدیگر است هرچند که حاصل هر دو عبارت یکی است.  عبارت 12×3  یعنی حاصل جمع  سه دسته 12 تایی (36=12+12+12) و 3×12 یعنی حاصل جمع دوازده دسته سه تایی.(36=3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3+3)

 همانند دانش ریاضی در زبانهای برنامه نویسی نیز دو مفهوم عملگر (Operator) و عملوند (Operand) بسیار پر کاربرد بوده و آشنایی با آنها  از نخستین گامهایی است که هنر آموزان برای ورود به  دنیای برنامه نویسی برخواهند داشت. 

ادامه مطلب ...

هنر برنامه نویسی با پایتون ، بخش سوم : مستند سازی کد و انواع داده

مستند سازی کد در پایتون :

فرض کنید برنامه ای نوشته اید که دارای هزار خط کد است و در آن از متغیرها ، دستورات و سایر عناصر اصلی یک زبان برنامه نویسی مانند حلقه ، تابع ، کلاس و دیگر رهنمون ها و  ساختارهای برنامه نویسی که در آینده با آنها آشنا خواهید شد استفاده کرده اید. و برای دستیابی به اهداف مشتری و حل برخی از مسائل گوناگون دنیای کسب و کار و پیاده سازی منطق تجاری ، الگوریتم های پیچیده ای را طراحی و کد نویسی کرده اید. برنامه شما پس از پایان پروژه و پشت سرگذاشتن چندین آزمون درستی کارکرد و تایید اولیه ، به مشتری تحویل داده می شود و در محیط واقعی و عملیاتی سازمان مشتری مستقر و اجرا می گردد. شش ماه پس از تحویل ، بازخوردهای داده شده از مشتری نشان می دهد که بخشی از برنامه ، خواسته های مشتری را بدرستی برآورده نمی سازد و نیاز به اصلاح و تغییر دارد. شما در این مدت منطق تجاری و فلسفه حاکم بر طراحی و پیاده سازی بسیاری از الگوریتم های کد نویسی شده در برنامه را از یاد برده اید و باید زمان بسیار زیادی را صرف خواندن خط به خط کد و درک مجدد منطق برنامه و یافتن مشکل کنید بدتر از این زمانی است که بنا بر تصمیم مدیران شرکتی که در آن کار می کنید فرد دیگری مسئول بروزرسانی و اصلاح این کد شود . خدا به چنین فردی رحم کند ،کد شما بدون توضیحات و مستند سازی لازم ، همانند کلاف سردرگمی است که بازکردنش گاو نر می خواهد و مرد کهن. 

ادامه مطلب ...

هنر برنامه نویسی با پایتون ، بخش دوم : آشنایی با متغیر و دیگر واژگان دنیای برنامه نویسی

کد ماشین یا زبان ماشین  (Machine code) یک مجموعه از دستورات در قالب دودویی ( رشته ای از صفر و یک ها) است که واحد پردازش مرکزی یک رایانه  (CPU) می تواند آنرا به طور مستقیم  اجرا کند  . هر دستور یک کار خاص را انجام می‌دهد، برای مثال: بارگذاری داده از حافظه به cpu و یا انجام یک عمل ریاضی بر روی یک واحد از داده‌ها  . زبان ماشین یک زبان سطح پایین نامیده می شود چرا که به طور مستقیم و بی واسطه توسط واحد پردازش مرکزی (CPU) رایانه اجرا می شود. و درک و بخاطر سپاری دستورات آن برای انسان سخت و دشوار است و برنامه نویسی با آن  طاقت فرساست.در مقابل به زبانهایی چون Java ، C++ و Python  که به زبان انسان نزدیک بوده و درک دستورات و منطق مدیریت داده ها در آن برای آدمی آسان است زبانهای سطح بالا  گفته می شود . 

ادامه مطلب ...