-
دریافت رایگان کتاب (( هنر برنامه نویسی با پایتون))
شنبه 4 فروردین 1403 21:44
کتاب هنر برنامه نویسی با پایتون نوشته مهندس محمد ایزانلو مباحت اساسی زبان برنامه نویسی پایتون از سطح مبتدی تا متوسط را با قلمی روان و بیانی ساده آموزش می دهد. کتاب حاوی مثال های فراوان در هر مبحث است .این کتاب می تواند به عنوان یک مرجع آموزشی مناسب توسط دانشجویان ، دانش آموزان دبیرستانی ، دبیران ، مربیان و تمامی...
-
هنر برنامه نویسی با پایتون ، فایلها
پنجشنبه 2 فروردین 1403 13:38
متغیرها و ساختمان داده های مختلفی چون فهرست [1] ، واژه نامه [2] ، چندتایی [3] ، کلاس و دیگر اشیایی که تا کنون در برنامه ها جهت ذخیره و پردازش اطلاعات استفاده می کردیم در حافظه اصلی [4] رایانه ذخیره می شوند بنابراین با پایان یافتن برنامه یا خاموش شدن دستگاه همه داده ها از بین می روند. برای ذخیره دائمی ، داده ها باید...
-
هنر برنامه نویسی با پایتون ، مدیریت خطا
پنجشنبه 2 فروردین 1403 13:23
رخ دادن خطا به هنگام اجرای یک برنامه به دلایل مختلفی چون تقسیم برصفر، ورودی های نادرست ، و یا پدید آمدن شرایطی چون کمبود حافظه ، قطعی شبکه و خرابی سخت افزار پدید می آید و می تواند مسیر عادی جریان برنامه را از حالت طبیعی و پیش بینی شده خارج و سبب توقف ناخواسته برنامه گردد. رخ دادن خطا رویدادی است که در بسیاری از برنامه...
-
هنر برنامه نویسی با پایتون ، فضای نام و دامنه
پنجشنبه 2 فروردین 1403 13:08
هربرنامه پایتون در بردارنده تعداد زیادی از عناصر برنامه نویسی مانند متغیر ، تابع ، کلاس و شی است که باید به هر یک نامی داده شود تا مفسرپایتون با استفاده از...
-
هنر برنامه نویسی با پایتون ، نوع داده dictionary
پنجشنبه 2 فروردین 1403 12:32
ساختمان داده dictionary که در این نوشتار واژه نامه خوانده می شود یکی دیگر ازپرکاربردترین ساختمان داده های موجود در پایتون است و همانند list و tuple کاربرد اصلی آن...
-
هنر برنامه نویسی با پایتون ، نوع داده tuple
پنجشنبه 2 فروردین 1403 11:26
ساختمان داده tuple که در این نوشتار چندتایی نامیده می شود یکی دیگر ازپرکاربردترین ساختمان داده های موجود در پایتون است و همانند list کاربرد اصلی آن ذخیره چند مقدارمختلف...
-
هنر برنامه نویسی با پایتون ،آشنایی با فهرست ها (Lists) در پایتون
چهارشنبه 10 خرداد 1402 22:19
List یا همان فهرست ، یکی ازپرکاربردترین ساختمان داده های موجود در پایتون است و کاربرد اصلی آن ذخیره چندین مقدارمختلف در یک متغیر واحد و دسترسی به همه آنها تنها با...
-
شی گرایی در پایتون ، بخش دوم
سهشنبه 15 فروردین 1402 18:44
همانند دنیای واقعی که در بردارنده دو مفهوم هستی (چیز ، پدیده ، موجودیت) و طبقه بندی است. برنامه نویسی شی گرا ( OOP ) نیز بر محور دو مفهوم اساسی کلاس ( Class ) و شی ( Object ) شکل گرفته است. در برنامه نویسی شی گرا ، هر برنامه در قالب نهادهای کوچکی به نام شی ( object ) که از روی کلاس ها ساخته می شوند و با یکدیگر برهم...
-
شی گرایی در پایتون ، بخش نخست
سهشنبه 15 فروردین 1402 18:37
هدف اصلی زبان های برنامه نویسی کمک به انسان ها برای حل مسائل دنیای واقعی است. گواه این گفته نقش بسیار پررنگ سامانه های نرم افزاری در چیرگی بر چالش های فراروی افراد و سازمان ها در محیط پیچیده و رقابتی کسب و کار های امروزی است. از این روطراحان زبان های برنامه نویسی با آفرینش رویکرد جدیدی به نام برنامه نویسی شی گرا (...
-
nmap جام جهان بین مدیران شبکه ، بخش نخست : گزینش هدف
چهارشنبه 19 مرداد 1401 23:15
Nmap ابزاری است رایگان و متن باز که دامنه گسترده ای از توانایی ها و قابلیت های گوناگون برای کارشناسان امنیت اطلاعات و مدیران شبکه به ارمغان آورده است.حوزه کاربرد این زیبای خفته می تواند از پایش سریع شبکه های بزرگ و کوچک تا وارسی و ارزیابی های امنیتی یک شبکه سازمانی را در بر بگیرد. با این نگاه و با یادآوری این نکته که...
-
هنر برنامه نویسی با پایتون ، بخش نهم: تابع (Function)
سهشنبه 11 مرداد 1401 18:03
گاهی نیاز است تا قطعه کدی که یک وظیفه مشخص را انجام می دهد در بخشهای مختلف یک برنامه ، بارها اجرا شود. برای مثال در سامانه مدیریت تحصیلی دانشگاه ، قطعه برنامه...
-
هنر برنامه نویسی با پایتون ، بخش هشتم: اولویت یا برتری عملگرها
سهشنبه 17 خرداد 1401 19:06
حاصل عبارت ساده ای چون 3*5 و یا 2+3 همواره روشن و مشخص است و هرکس بدون هیچ گونه ابهامی می تواند بگوید که نتیجه عبارت اولی عدد 15 و نتیجه دومی عدد 5 است. اما حاصل عبارت 3*2+10 بسته به اینکه ابتدا عملیات ضرب انجام شود و یا عملیات جمع ، می تواند دو مقدار متفاوت باشد. چنانچه ابتدا عملیات جمع انجام شود( 2+10=12 ) و سپس...
-
هنر برنامه نویسی با پایتون ، بخش هفتم: حلقه ها
شنبه 14 خرداد 1401 18:23
برنامه ساده چاپ اعداد طبیعی کوچکتر از 4 را در نظر بگیرید ساده ترین راه نوشتن این برنامه ، تکرار دستور Print برای هر یک از اعداد 0 تا 4 است تا به ترتیب با چاپ اعداد 3 ، 2 ، 1 ، 0 خواسته برنامه نویس برآورده گردد. اما اگر بخواهید برنامه چاپ اعداد طبیعی کوچکتر از 50 را به شیوه گفته شده بنویسید ، به ناچار باید برای چاپ هر...
-
هنر برنامه نویسی با پایتون ، بخش ششم : آشنایی با دستور range ، عملگرهای عضویت ، تبدیل نوع و گرفتن ورودی از کاربر
سهشنبه 27 اردیبهشت 1401 22:03
یک دنباله عددی ، رشته ای از اعداد است که در آن هر عدد با افزودن یک عدد ثابت مخالف با صفر به عدد پیش از خود بدست می آید. برای نمونه رشته اعداد 3, 6, 9, 12, 15 یک دنباله عددی است که با عدد 3 آغاز شده و با گامهای افزایشی 3 واحدی رشد کرده است. یعنی هر عدد با افزودن عدد 3 به عدد قبلی بدست آمده است. آخرین عدد این دنباله...
-
هنر برنامه نویسی با پایتون ، بخش پنجم : تصمیم گیری و هدایت جریان برنامه
جمعه 16 اردیبهشت 1401 10:14
به عنوان یک برنامه نویس تنها زمانی به ارزش عملگرهای منطقی و مقایسه ای پی خواهید برد که با مفهوم هدایت جریان برنامه یا همان تصمیم گیری در زبانهای برنامه نویسی آشنا شوید. چیزی که موضوع اصلی این فصل است. تصمیم گیری مفهومی آشنا و پرکاربرد در زندگی شخصی و کاری هر فرد است. و همه ما در لحظه لحظه زندگی خود ناچار به تصمیم گیری...
-
هنر برنامه نویسی با پایتون ، بخش چهارم : عملگرها
پنجشنبه 15 اردیبهشت 1401 18:18
از دوران خوش مدرسه یاد گیری اعمال ریاضی جمع ، تفریق ، ضرب و تقسیم را به یاد دارید ؟ تکلیف سخت حفظ جدول ضرب همراه با قدم زدن در میان برف های سفید و انبوهی که دریک روز سرد زمستانی و در زیر پرتوهای زرین آفتاب در حیاط مدرسه دامن گسترانیده بود را به یاد می آورید؟ چه رویاهای شیرین دوران مدرسه را به یاد داشته باشید و چه از...
-
هنر برنامه نویسی با پایتون ، بخش سوم : مستند سازی کد و انواع داده
پنجشنبه 15 اردیبهشت 1401 11:45
مستند سازی کد در پایتون : فرض کنید برنامه ای نوشته اید که دارای هزار خط کد است و در آن از متغیرها ، دستورات و سایر عناصر اصلی یک زبان برنامه نویسی مانند حلقه ، تابع ، کلاس و دیگر رهنمون ها و ساختارهای برنامه نویسی که در آینده با آنها آشنا خواهید شد استفاده کرده اید. و برای دستیابی به اهداف مشتری و حل برخی از مسائل...
-
هنر برنامه نویسی با پایتون ، بخش دوم : آشنایی با متغیر و دیگر واژگان دنیای برنامه نویسی
پنجشنبه 15 اردیبهشت 1401 09:41
کد ماشین یا زبان ماشین (Machine code) یک مجموعه از دستورات در قالب دودویی ( رشته ای از صفر و یک ها) است که واحد پردازش مرکزی یک رایانه (CPU) می تواند آنرا به طور مستقیم اجرا کند . هر دستور یک کار خاص را انجام میدهد، برای مثال: بارگذاری داده از حافظه به cpu و یا انجام یک عمل ریاضی بر روی یک واحد از دادهها . زبان...
-
هنر برنامه نویسی با پایتون ، بخش نخست : نصب پایتون
پنجشنبه 15 اردیبهشت 1401 08:18
پیش از نصب پایتون با اجرای دستور زیر در محیط خط فرمان ویندوز از نصب نبودن آن اطمینان حاصل کنید : C:\Users\Your Name>python –version چنانچه Python در سیستم شما نصب باشد خروجی این دستور نسخه پایتون نصب شده را برای شما نمایش می دهد در غیر این صورت پیام Python was not found نمایش داده خواهد شد. اگر Python در رایانه شما...
-
Generic در جاوا ، حکایت یک تیرو چند نشان
پنجشنبه 15 آذر 1397 09:28
جاوا با هدف کمک به برنامه نویسان برای پیاده سازی الگوریتم های مستقل از نوع (Type) و در عین حال اعمال کنترل نوع قوی تر (Stronger Type Check) در زمان ترجمه (Compile) از قابلیتی به نام Generic بهره می گیرد. تلفیق دو ویژگی استقلال کد از نوع و کنترل نوع قوی تر در زمان ترجمه ، افزایش پایداری و بهبود خوانایی کد نوشته شده را...
-
در آمدی بر تبدیل گاهشماری هجری خورشیدی به میلادی
پنجشنبه 11 مرداد 1397 18:10
اگر چه بر اساس قانون مصوب 11 فروردین 1304 هجری خورشیدی مجلس شورای ملی و اصل هفدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1358 تقویم هجری خورشیدی تقویم رسمی ایران است اما در امور تجاری ، ارتباطات جهانی و تاریخ نگاری نیاز به استفاده از گاه شماری میلادی یا تقویم گریگوری (Gregorian Calendar) بسیار پررنگ می نمایاند. همچنین...
-
مولفه های ریسک بخش دوم
یکشنبه 3 تیر 1397 14:45
دو مولفه باقی مانده ریسک یعنی احتمال وقوع تهدید (Threat Likelihood) و شدت اثر یا پیامد تهدید(Threat Impact) مولفه هایی وزن دار و مبتنی بر تحلیل هستند و لازم است تا توسط افراد خبره و چیره دست در لایه های مدیریتی و فنی سازمان و دریک طی یک فرآیند تصمیم گیری مبتنی بر کارگروهی و خرد جمعی تخمین زده شده و برآورد گردند....
-
آشنایی با مولفه های ریسک
یکشنبه 3 تیر 1397 14:42
در این مقاله تلاش می شود تا پیش از بیان هر تعریفی از مفهوم ریسک ، مولفه های اساسی تشکیل دهنده آنرا شناخته و تا حد امکان توصیف کنیم . چرا که هر ریسکی صرف نظر از خاستگاه و ماهیت آن همواره شامل پنج مولفه زیر است و در حقیقت بخش مهمی از دانش و هنر تحلیل ریسک بر شناسایی و برآورد این پنج مولفه بنیادین استوار است که به شدت به...
-
دیباچه کوتاهی بر مدیریت ریسک و جایگاه آن در امنیت اطلاعات
یکشنبه 3 تیر 1397 14:36
از سپیده دم تاریخ تا کنون ، خطر و تهدید همزاد همیشگی آدمی بوده و در تمامی جنبه های زندگی ، او را به چالش کشیده است. هرچند که در گذار زمان و از دورانی به دوران دیگر پا به پای پیشرفت های بشری و دگرگونی های رخ داده در زندگی نوع بشر رنگ عوض کرده و تغییر ماهیت داده است اما همچنان بسان جنگ آوری سلحشور انسان را در تمامی...
-
معرفی قابلیت Multi-Wan در نرم افزار PfSense
دوشنبه 31 اردیبهشت 1397 08:47
رقابت بسیار شدید،لزوم حفظ و ارتقای ارتباط کارآمد و اثر بخش با مشتریان ، نیاز جدی به یکپارچه شدن سامانه های نرم افزاری شرکت با تامین کنندگان و توزیع کنندگان عمده که با هدف کاهش هزینه های انبارداری وتحویل سریع محصول و پاسخگویی به نیازهای مشتریان در کمترین زمان ممکن صورت می گیرد،در کنار وابستگی روزافزون تمامی زنجیره ارزش...
-
معرفی دادگان Kdd CUP 99 و معیار های ارزیابی الگوریتم های آزمون شده با آن
دوشنبه 31 اردیبهشت 1397 08:00
دادگان (Data Set) مجموعه ای از داده های گردآوری شده در رابطه با یک موضوع واحد بوده و بیشتر ین کاربرد آن در داده کاوی (Data Mining) است اما یکی از ابزارهای بسیارمناسب و کارآمد برای آزمون و ارزیابی الگوریتم های طراحی شده در یک حوزه خاص نیز به شمار می رود برای مثال دادگان 99 Kdd CUP با هدف آزمون الگوریتم های تشخیص نفوذ...
-
مهار SYN Flood با PfSense
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1397 23:26
در ششم فوریه سال 2000 یعنی تنها شش هفته پس از آغاز هزاره سوم ، بزرگترین سامانه های تجارت الکترونیک جهان ، همانند آمازون ، ebay و یاهو مورد هجوم و حمله سایبری قرار گرفتند و همچون برگهای خزان زده یکی پس از دیگری فرو ریختند ، زیان به بار آمده آنچنان بزرگ و گسترده بود که در تاریخ نهم فوریه همان سال ، دادستانی کل امریکا ،...
-
امن کردن یا مقاوم سازی دیواره آتش (ّFireWall Hardening)
شنبه 8 اردیبهشت 1397 11:16
دیواره آتش مهمترین ابزاری است که معماران امنیت اطلاعات سازمان در اختیار دارند تا بتوانند سیاستها و خط مشی امنیتی تدوین شده در خصوص دسترسی به شبکه را در سطح فنی ( Technical ) پیاده سازی و اجرا کنند. سیاستهای امنیتی بر اساس بینشی ژرف از نیازها و الزامات تجاری کسب و کارو پس از انجام یک تحلیل ریسک علمی و عمیق به نگارش در...
-
نکاتی در خصوص قوانین (Rules) دیواره آتش PfSense
سهشنبه 28 فروردین 1397 21:10
1 - در محیط مدیریت نرم افزار PfSense و در صفحه نگارش قوانین دیواره آتش که از مسیر Firewall > Rules قابل دسترسی است به ازای هر رابط (Interface) فعال یک برگه (Tab) جداگانه وجود دارد .بنابراین برگه های WAN ، LAN و در صورت وجود رابط های OPTx فعال ، برگه هایی با نامهای OPT1 ، OPT2 و ... قابل مشاهده هستند. افزون براین به...
-
یک نکته در خصوص پیکربندی و تنظیم صحیح دیواره آتش PfSense
شنبه 25 فروردین 1397 16:32
در فایروال PfSense به صورت پیش فرض اجازه برقراری هرگونه ارتباطی از شبکه داخلی به سایر شبکه ها داده می شود . این رویکرد ، مناسب یک محیط سازمانی نیست و می تواند آسیب های بسیاری را متوجه منابع و دارایی های اطلاعاتی نماید که در پناه دیواره آتش قرار گرفته اند. به طور کلی رهیافت اساسی در نگارش قواعد دیواره آتش در خصوص...