دریافت رایگان کتاب (( هنر برنامه نویسی با پایتون))

کتاب هنر برنامه نویسی با پایتون نوشته مهندس محمد ایزانلو مباحت اساسی زبان برنامه نویسی پایتون از سطح مبتدی تا متوسط را با قلمی روان و بیانی ساده آموزش می دهد. کتاب حاوی مثال های فراوان در هر مبحث است .این کتاب می تواند به عنوان یک مرجع آموزشی مناسب توسط دانشجویان ، دانش آموزان دبیرستانی ، دبیران ، مربیان و تمامی علاقمندان به یادگیری زبان های برنامه نویسی استفاده شود. استفاده از مطالب این کتاب به شرط ذکر منبع برای عموم آزاد است.

‏عنوان و نام پدیدآور

:

هنر برنامه‌ نویسی با پایتون‏/ نویسنده محمد ایزانلو.

‏مشخصات نشر

:

بجنورد: زبان علم‏، ۱۴۰۲.

‏مشخصات ظاهری

:

۲۶۷ ص.: مصور، جدول، نمودار.

‏شابک

:

978-622-8128-01-6

‏وضعیت فهرست نویسی

:

فیپا

‏رده بندی کنگره

:

QA76/73

‏رده بندی دیویی

:

005/133

‏شماره کتابشناسی ملی

:

 ۹۳۵۹۱۷۱

‏اطلاعات رکورد کتابشناسی

:

فیپا

دانلود کتاب هنر برنامه نویسی با پایتون

هنر برنامه نویسی با پایتون ، ‌‌‌‌‌فایلها

متغیرها و ساختمان داده های مختلفی چون فهرست[1] ، واژه نامه[2]، چندتایی[3] ، کلاس و دیگر اشیایی  که تا کنون در برنامه ها جهت ذخیره و پردازش اطلاعات استفاده می کردیم در حافظه اصلی[4] رایانه ذخیره می شوند بنابراین با پایان یافتن برنامه یا خاموش شدن دستگاه همه داده ها از بین می روند. برای ذخیره دائمی ، داده ها باید درفایل ها ذخیره شوند.از این رو کار با فایل ها بخش بسیار مهمی از هر برنامه است. فایل یک واحد منطقی در سیستم عامل[5] است که برای نگهداری طولانی مدت اطلاعات برروی رسانه های ذخیره سازی مختلفی چون دیسک سخت[6] ، دیسک های نوری[7] ودیگر رسانه های ویژه نگهداری طولانی مدت اطلاعات استفاده می شود. کار با فایل ها فرآیندی بسیار پیچیده است از این رو مدیریت فایل ها یکی از وظایف بسیار مهم سیستم عامل است. 

ادامه مطلب ...

هنر برنامه نویسی با پایتون ، ‌‌‌‌‌مدیریت خطا

رخ دادن خطا به هنگام اجرای یک برنامه به دلایل مختلفی چون تقسیم برصفر، ورودی های نادرست ، و یا پدید آمدن شرایطی چون کمبود حافظه ، قطعی شبکه و خرابی سخت افزار پدید می آید و می تواند مسیر عادی جریان برنامه را از حالت طبیعی و پیش بینی شده خارج  و سبب توقف ناخواسته برنامه گردد. رخ دادن خطا رویدادی است که در بسیاری از برنامه های نوشته شده ممکن است رخ دهد ، در حقیقت وجود خطا همزاد همیشگی نرم افزار است و گریزی از آن نیست. هیچ برنامه نویسی نمی تواند از رخ ندادن خطا در کدی که می نویسد اطمینان پیدا کند اما با استفاده از ساختارهای مناسبی که در زبان های برنامه نویسی برای مدیریت و رسیدگی به خطا پیش بینی شده است می تواند خطای احتمالی رخ داده در برنامه را مدیریت کند و اطمینان یابد که خطا به حال خود رها نشده و به طور شایسته ای به آن رسیدگی می شود.  ادامه مطلب ...

هنر برنامه نویسی با پایتون ، ‌‌‌‌‌فضای ‌‌‌‌‌نام ‌‌‌‌‌‌و ‌‌‌‌‌‌دامنه

هربرنامه ‌‌‌‌‌پایتون ‌‌‌‌‌در ‌‌‌‌‌بردارنده ‌‌‌‌‌تعداد ‌‌‌‌‌زیادی ‌‌‌‌‌از ‌‌‌‌‌عناصر ‌‌‌‌‌برنامه ‌‌‌‌‌نویسی ‌‌‌‌‌مانند ‌‌‌‌‌متغیر ‌‌‌‌‌، ‌‌‌‌‌تابع ‌‌‌‌‌، ‌‌‌‌‌کلاس ‌‌‌‌‌و ‌‌‌‌‌‌شی ‌‌‌‌‌است ‌‌‌‌‌که ‌‌‌‌‌باید ‌‌‌‌‌به ‌‌‌‌‌هر ‌‌‌‌‌یک ‌‌‌‌‌نامی ‌‌‌‌‌داده ‌‌‌‌‌شود ‌‌‌‌‌تا ‌‌‌‌‌مفسرپایتون ‌‌‌‌‌با ‌‌‌‌‌استفاده ‌‌‌‌‌از ‌‌‌‌‌آن ‌‌‌‌‌بتواندعنصررا ‌‌‌‌‌شناسایی ‌‌‌‌‌و ‌‌‌‌‌به ‌‌‌‌‌آن ‌‌‌‌‌دست ‌‌‌‌‌یابد. ‌‌‌‌‌به ‌‌‌‌‌این ‌‌‌‌‌نام ‌‌‌‌‌شناسه[1] ‌‌‌‌‌عنصر ‌‌‌‌‌گفته ‌‌‌‌‌می ‌‌‌‌‌شود. ‌‌‌‌‌برای ‌‌‌‌‌مثال ‌‌‌‌‌در ‌‌‌‌‌دستور ‌‌‌‌‌جایگزینی ‌‌‌‌‌Age ‌‌‌‌‌= ‌‌‌‌‌25 ‌‌‌‌‌می ‌‌‌‌‌توان ‌‌‌‌‌گفت ‌‌‌‌‌که ‌‌‌‌‌25 ‌‌‌‌‌یک ‌‌‌‌‌شی ‌‌‌‌‌ذخیره ‌‌‌‌‌شده ‌‌‌‌‌در ‌‌‌‌‌حافظه ‌‌‌‌‌است ‌‌‌‌‌و ‌‌‌‌‌Age ‌‌‌‌‌نامی ‌‌‌‌‌است ‌‌‌‌‌که ‌‌‌‌‌به ‌‌‌‌‌آن ‌‌‌‌‌نگاشت ‌‌‌‌‌شده ‌‌‌‌‌است. ‌‌‌‌‌به ‌‌‌‌‌زبان ‌‌‌‌‌ساده ‌‌‌‌‌تر ‌‌‌‌‌در ‌‌‌‌‌یک ‌‌‌‌‌برنامه ‌‌‌‌‌پایتون ‌‌‌‌‌هر ‌‌‌‌‌عنصر ‌‌‌‌‌برنامه ‌‌‌‌‌نویسی ‌‌‌‌‌دارای ‌‌‌‌‌یک ‌‌‌‌‌نام ‌‌‌‌‌است ‌‌‌‌‌که ‌‌‌‌‌از ‌‌‌‌‌آن ‌‌‌‌‌برای ‌‌‌‌‌شناسایی ‌‌‌‌‌عنصر ‌‌‌‌‌و ‌‌‌‌‌دستیابی ‌‌‌‌‌به ‌‌‌‌‌آن ‌‌‌‌‌استفاده ‌‌‌‌‌می ‌‌‌‌‌شود. ‌‌‌‌‌از ‌‌‌‌‌این ‌‌‌‌‌رو ‌‌‌‌‌وجود ‌‌‌‌‌شیوه ‌‌‌‌‌های ‌‌‌‌‌کارآمد ‌‌‌‌‌و ‌‌‌‌‌موثر ‌‌‌‌‌جهت ‌‌‌‌‌تضمین ‌‌‌‌‌یکتایی ‌‌‌‌‌نام ‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌‌و ‌‌‌‌‌چگونگی ‌‌‌‌‌برخورد ‌‌‌‌‌با ‌‌‌‌‌‌نام ‌‌‌‌‌های ‌‌‌‌‌مشابه ، ‌‌‌‌‌ضرورتی ‌‌‌‌‌گریزناپذیر ‌‌‌‌‌است. ‌‌‌‌‌به ‌‌‌‌‌این ‌‌‌‌‌منظور ‌‌‌‌‌پایتون ‌‌‌‌‌از ‌‌‌‌‌مفهومی ‌‌‌‌‌به ‌‌‌‌‌نام ‌‌‌‌‌‌فضای ‌‌‌‌‌نام[2] ‌‌‌‌‌‌برای ‌‌‌‌‌ساماندهی ‌‌‌‌‌، ‌‌‌‌‌دسته ‌‌‌‌‌بندی ‌‌‌‌‌و ‌‌‌‌‌اداره ‌‌‌‌‌نام ‌‌‌‌‌های ‌‌‌‌‌موجود ‌‌‌‌‌در ‌‌‌‌‌یک ‌‌‌‌‌برنامه ‌‌‌‌‌و ‌‌‌‌‌تضمین ‌‌‌‌‌یکتایی ‌‌‌‌‌آنها ‌‌‌‌‌و ‌‌‌‌‌چگونگی ‌‌‌‌‌رفتاربا ‌‌‌‌‌نام های ‌‌‌‌‌مشابه ‌‌‌‌‌استفاده ‌‌‌‌‌می ‌‌‌‌‌کند.  ادامه مطلب ...

هنر برنامه نویسی با پایتون ، ‌‌‌‌‌ نوع ‌‌‌‌‌داده dictionary

ساختمان ‌‌‌‌‌داده ‌‌‌‌‌dictionary ‌‌‌‌‌که ‌‌‌‌‌در ‌‌‌‌‌این ‌‌‌‌‌نوشتار ‌‌‌‌‌واژه ‌‌‌‌‌نامه ‌‌‌‌‌خوانده ‌‌‌‌‌می ‌‌‌‌‌شود ‌‌‌‌‌یکی ‌‌‌‌‌دیگر ‌‌‌‌‌ازپرکاربردترین ‌‌‌‌‌ساختمان ‌‌‌‌‌داده ‌‌‌‌‌های ‌‌‌‌‌موجود ‌‌‌‌‌در ‌‌‌‌‌پایتون ‌‌‌‌‌است ‌‌‌‌‌و ‌‌‌‌‌همانند‌‌‌‌‌list ‌‌‌‌‌ و‌‌‌‌‌tuple ‌‌‌‌‌‌کاربرد ‌‌‌‌‌اصلی ‌‌‌‌‌آن ‌‌‌‌‌ذخیره ‌‌‌‌‌چندین ‌‌‌‌‌مقدارمختلف ‌‌‌‌‌در ‌‌‌‌‌یک ‌‌‌‌‌متغیر ‌‌‌‌‌واحد ‌‌‌‌‌و ‌‌‌‌‌دسترسی ‌‌‌‌‌به ‌‌‌‌‌همه ‌‌‌‌‌آنها ‌‌‌‌‌تنها ‌‌‌‌‌با ‌‌‌‌‌یک ‌‌‌‌‌نام ‌‌‌‌‌مشخص ‌‌‌‌‌است. ‌‌‌‌‌واژه ‌‌‌‌‌نامه ‌‌‌‌‌داده ‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌‌را ‌‌‌‌‌به ‌‌‌‌‌صورت ‌‌‌‌‌زوج ‌‌‌‌‌های ‌‌‌‌‌مقدار: ‌‌‌‌‌کلید(key:value) ‌‌‌‌‌‌ذخیره ‌‌‌‌‌می ‌‌‌‌‌کند. ‌‌‌‌‌هر ‌‌‌‌‌جفت ‌‌‌‌‌key:value ‌‌‌‌‌مقداری ‌‌‌‌‌را ‌‌‌‌‌به ‌‌‌‌‌یک ‌‌‌‌‌کلید ‌‌‌‌‌یکتا ‌‌‌‌‌نگاشت ‌‌‌‌‌می ‌‌‌‌‌کند. ‌‌‌‌‌به ‌‌‌‌‌زبان ‌‌‌‌‌ساده ‌‌‌‌‌تر ‌‌‌‌‌در ‌‌‌‌‌واژه ‌‌‌‌‌نامه ‌‌‌‌‌هر ‌‌‌‌‌مقدار ‌‌‌‌‌دارای ‌‌‌‌‌کلید ‌‌‌‌‌ویژه ‌‌‌‌‌خود ‌‌‌‌‌است. ‌‌‌‌‌هر ‌‌‌‌‌کلید ‌‌‌‌‌در ‌‌‌‌‌تمامی ‌‌‌‌‌dictionary ‌‌‌‌‌یکتاست ‌‌‌‌‌اما ‌‌‌‌‌مقدار ‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌‌می ‌‌‌‌‌توانند ‌‌‌‌‌تکراری ‌‌‌‌‌باشند.  ادامه مطلب ...