آموزش نرم افزار PfSense بخش دوم

بخش دوم : دریافت و نصب نرم افزار

برای دریافت آخرین نسخه PfSense به بخش Downlod از تارنمای www.pfsense.org مراجعه کنید،حال بر اساس انتخاب شرایط ذیل می توانید نسبت به بارگذاری فایل نصب نرم افزار اقدام کنید :

Version:

در حال حاضر  امکان انتخاب آخرین نسخه این نرم افزار یعنی  2.4.2 و نسخه قدیمی تر آن  یعنی 2.3.5 وجود دارد اما لازم است بدانید که  PfSense از نسخه   2.4.0  به بعد دیگر پردازنده های 32 بیتی را پشتیبانی نمی کند و نسخه های جدید این نرم افزار ویژه پردازنده های با معماری 64 بیتی طراحی شده و امکان نصب آن بر روی سیستم های 32 بیتی وجود ندارد . چنانچه  سیستم  64 بیتی در اختیار ندارید و مجبور به نصب نسخه 32 بیتی هستید باید بدانید که بروزرسانی های امنیتی و وصله های نرم افزاری در نسخه های 2.3.x حداکثر تا اکتبر سال 2018 ارائه می شود و از آن تاریخ به بعد پشتیبانی نخواهد شد.

  

Architecture:

در این بخش امکان انتخاب سه گزینه وجود دارد که عبارتند از :

 AMD64(64-bit)

با انتخاب این گزینه فایل نصب دریافتی تنها قابلیت نصب بر روی سیستم های دارای پردازنده 64 بیتی شامل هر دو معماری Intel  و AMD را خواهد داشت .

 I386(32-bit)

چنانچه سخت افزار 64 بیتی در اختیار ندارید و ناگزیر از نصب نسخه 32 بیتی نرم افزار هستید باید این گزینه را انتخاب کنید ، با انتخاب این گزینه فایل نصب دریافتی تنها قابیلیت نصب بر روی سیستم های 32 بیتی را خواهد داشت ، بنابراین با انتخاب نسخه 2.4.2 در بخش Version این گزینه غیر فعال بوده و امکان انتخاب آن وجود ندارد.

Netgate ADI

 اگر سخت افزاری در اختیار دارید که تنها دارای درگاه Usb و سریال بوده و درگاه VGA در آن وجود ندارد با انتخاب این گزینه فایلی دریافت خواهید کرد که امکان نصب آن با استفاده از یک فلش مموری و درگاه سریال بر روی سخت افزار شما وجود خواهد داشت در این حالت باید فایل دریافتی را با استفاده از یک نرم افزار مناسب از حالت فشرده خارج کنید و فایل img بدست آمده را با استفاده از نرم افزار Rufus[1] بر روی فلش رایت کنید حال با اتصال فلش به سخت افزار و اتصال پورت سریال آن به رایانه با استفاده از یک کابل  مخصوص و اجرای برنامه Putty می توانید مراحل نصب و پیکر بندی اولیه را در محیط putty  انجام دهید

نمونه ای از ابزارهای NetGate

Installer :

در این بخش کاربر می تواند با توجه به ویژگیهای سخت افزاری که برای نصب PfSense در اختیار دارد یکی از گزینه های ذیل را انتخاب نماید :

CD Image (ISO)

این گزینه برای نصب PfSense  بر روی ماشین مجازی و یا نصب آن با استفاده از CD و DVD مناسب است.

Embedded (NanoBSD)

مناسب نصب بر روی سخت افزارهای تعبیه شده[2] است این سخت افزارها برای اهداف مشخصی ساخته شده و تک منظوره هستند و در آنها از یک   flash memoryبا ظرفیت محدود به جای HardDisk استفاده می شود. مهم است بدانید که NanoBSD در نسخه های 2.4. نرم افزار PfSense منسوخ شده و در دسترس نیست.

USB Memstick

روش ترجیحی برای نصب نرم افزار pfSense است و شامل نصب کننده ای است که نرم افزار pfSense را بر روی هارد دیسک سیستم هدف نصب خواهد کرد. در هنگام استفاده از این شیوه به یاد داشته باشید که کل هارد دیسک شما رونویسی خواهد شد و امکان استفاده از قابلیت  بوت دوگانه وجود نخواهد داشت. فایل دریافت شده در حالت USB Memstick به صورت زیر نامگذاری شده است که منظور از arch بسته به انتخاب شما در بخش  Architecture  ممکن است i386  یا  amd64 باشد:

 pfSense-CE-memstick-2.4.2-RELEASE-arch.img.gz

 در این روش باید فایل دریافتی را با استفاده از یک نرم افزار مناسب از حالت فشرده خارج کنید و فایل img بدست آمده را با استفاده از نرم افزار Rufus  بر روی یک USB Flash نگاشت کنید حال با اتصال فلش به ماشین و تنظیم آن برای راه اندازی[3] از روی USB می توانید مراحل نصب نرم افزار و پیکر بندی اولیه آن  را انجام دهید.


نمایی از بخش Downlod در تارنمای www.pfsense.org

سخت افزار مورد نیاز برای نصب PfSense

جدول زیر کمترین نیازمندی های سخت افزاری[4] مورد نیاز برای نصب نرم افزار PfSense  نسخه 2.x. را نمایش می دهد هر چند که  این سخت افزار کمینه برای اجرای نرم افزار کافیست اما کارآیی[5] آن را به شدت کاهش می دهد بنا براین در  در یک محیط سازمانی[6]  و با توجه به تعداد کاربران شبکه و توان عملیاتی[7] مورد نیاز لازم است از سخت افزار مناسب تری استفاده کنید.

نیازمندی های سخت افزاری عمومی ( پردازنده و رم )

کمینه

  • CPU - 500 Mhz
  • RAM - 512 MB

توصیه شده

  • CPU - 1 Ghz
  • RAM - 1 GB

افزون بر پردازنده[8] و حافظه[9] ، یکی دیگر از اجزای سخت افزاری که تاثیر مستقیمی بر کارآیی و توان عملیاتی ماشین PfSense دارد کارت شبکه[10] است ، تارنمای رسمی PfSense   توصیه اکید بر استفاده از کارت های شبکه Intel ویا مبتنی بر تراشه های اینتل[11] دارد و براین باور است که این دسته از کارت های شبکه سازگاری کاملی با نرم افزار PfSense داشته و بالاترین کارآیی و بیشترین پایداری را برای ماشین PfSense به ارمغان می آورند.

فهرست سخت افزارهای سازگار با PfSense

از آنجا که نرم افزار PfSense مبتنی بر سیستم عامل FreeBSD است  ، بنابراین شامل تمامی راه اندازهای[12]  سیستم عامل FreeBSD است و کلیه سخت افزارهای سازگاربا این سیستم عامل را پشتیبانی می کند برای نمونه نسخه 2.4.2 نرم افزار PfSense بر نسخه  11.1 سیستم عامل FreeBSD استوار است و برای بدست آوردن فهرست سخت افزارهای سازگار با آن می توانید به نشانی https://www.freebsd.org/releases/11.1R/hardware.html نگاهی بیندازید.

مراحل اجرای نصب کامل نرم افزار PfSense (ISO, Memstick)

1- با قراردادن رسانه نصب (CD ، DVD یا USB) در دستگاهی که قصد نصب نرم افزار PfSense بر روی آن را دارید و تنظیم Bios دستگاه برای راه اندازی از رسانه مورد نظر ، برنامه نصب نرم افزار اجرا شده و مراحل نصب آن آغاز خواهد شد.

2- در مرحله بعد با فشردن دکمه Enter مفاد نمایش داده شده را مورد پذیرش (Accept) قراردهید.


 

 

3- با فشردن دکمه Enter صفحه کلید در حالی که گزینه Install pfsense در حالت انتخاب قرار داشته و دکمه OK فعال است از این مرحله عبور کنید.

4- در پنجره بعدی که مربوط به پارتیشن بندی هارد دیسک است با پذیرش گزینه پیش فرض وارد مرحله بعدی شوید. دو گزینه دیگر موجود در این پنجره ، ویژه کاربران خبره سیستم عامل FreeBSD طراحی شده و نیاز به دانش کافی در خصوص این سیستم عامل دارد.

 

5- در این پنجره که با هدف انتخاب نوع صفحه کلید نمایش داده می شود گزینه پیش فرض را که صفحه کلید امریکایی است بپذیرید.

6- در این مرحله نصب واقعی شروع شده و با پاکسازی هارد دیسک ، فایلهای مورد نیاز سیستم عامل بر روی هارد کپی می شوند.


7- پس از پایان یافتن نصب ، به شما پیشنهاد می شود تا با نمایش محیط خط فرمان ، نسبت به اعمال تغییرات دلخواه به صورت دستی اقدام کنید با انتخاب گزینه No و فشردن دکمه Enter از این مرحله عبور کنید.

 

8- در این مرحله برنامه نصب به شما اطلاع می دهد که نصب PfSense کامل شده است و برای اجرای سیستم عامل جدید و انجام تنظیمات اولیه ای چون تعریف واسط های شبکه[13] و اختصاص آدرس IP به آنها  نیاز به راه اندازی مجدد سیستم است.




[1] https://rufus.akeo.ie

[2] Embeded

[3] Boot

[4] Minimum Hardware Requirements

[5] Performance

[6] Enterprise

[7] Troughput

[8] CPU

[9] RAM

[10] Network Interface

[11] Intel Chipset

[12] Drivers

[13] Network Interface

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.